Rodzaje drążków do podciągania

W sklepach jest bardzo duży wybór najróżniejszych drążków do podciągania. Niektóre to na prawdę skomplikowane konstrukcje, nie mające nic wspólnego z tradycyjnym drążkiem. Chciałabym przedstawić drążki w zależności od rodzaju ich mocowania.

Drążki wspornikowo mocowane do ściany. Są to konstrukcje o różnym stopniu skomplikowania – proste, gięte, z różną ilością uchwytów. Takie bajery pozwalają ćwiczyć w różnym rozstawie ramion i różnym ułożeniu dłoni. Najważniejsza sprawa to odpowiednie mocowanie. Zazwyczaj takie drążki mocowane są minimum na sześć śrub, po trzy na każdy wspornik. Śruby powinny być dobranie odpowiednio do rodzaju ściany. Najlepsze są kołki rozporowe. O ile z płytami w bloku nie ma problemu, to do starszych ścian z miękkich cegieł trzeba przywiązywać większą uwagę.

Podczas obciążenia takiego drążka, dolne śruby są wciskane a górne wyrywane ze ściany. W przypadku zmurszałych cegieł albo źle dobranych kołków cała stal może nam zostać w rękach – oby w rękach. Przy kupnie takiego typu drążka trzeba zwrócić uwagę na długość wspornika, czyli na odległość w jakiej będziemy się znajdować od ściany podczas ćwiczeń. Optymalny wymiar to około 50-60 cm. Ważna jest też wytrzymałość konstrukcji. Dla przeciętnie zbudowanej osoby nie ma to większego znaczenia, ale dla potężnego faceta już tak.

drążek do podciągania

Drążki ścienne Magnus

 

Drążki mocowane do sufitu. Stopień skomplikowania może być duży ale nie aż tak duży jak przy drążkach ściennych. Główną zaletą takiego rozwiązania jest to, że zajmuje bardzo mało miejsca i nie przeszkadza w normalnym użytkowaniu pomieszczenia, w którym wisi. Znowu do mocowania potrzebne są odpowiednie kołki. Przy złym doborze można sobie zrobić większą krzywdę niż w przypadku drążków ściennych. Co może wydawać się oczywiste przed montażem koniecznie trzeba sprawdzić czy nie natkniemy się na jakiś kabel elektryczny. Ale to dotyczy każdego wiercenia w ścianie.
Zdarzają się przyrządy o wytrzymałości od 100 do 200 kg, więc znowu cięższe osoby powinny zainteresować się tym parametrem.

drążek sufitowy do ćwiczeń

Drążki sufitowe Magnus

 

Drążki wielofunkcyjne bez stałego montażu. Są to raczej przyrządy do ćwiczeń w domu i to dla lżejszych użytkowników. Nie wymagają stałego montażu, czyli wiercenia dziur w ścianie czy suficie – idealne rozwiązanie do wynajmowanego mieszkania. Jedynym elementem, który trzeba zamocować to tak zwany klin bezpieczeństwa – zapobiega on osunięciu się drążka z futryny. Poprzeczkę z tworzywa kładzie się na futrynie, rączki powinny blokować się po przeciwnej stronie. Nie wiem czemu, ale takie rozwiązanie nie budzi mojego zaufania. Warunkiem koniecznym do montażu takiego drążka jest na prawdę solidna futryna. Nie wolno próbować zakładać takiego przyrządu na popularne teraz osłony. Zaletą takiego drążka jest możliwość wykorzystania do innych ćwiczeń – pompek, brzuszków.

wielofunkcyjny drążek do ćwiczeń

Wielofunkcyjny drążek Body Gym

 

Drążki rozporowe. To najprostsza forma drążka do treningu. Prosta rurka bez bajerów. Zdarzają się jedynie opcje z ogumowanymi albo ogąbkowanymi miejscami na dłonie. Według mnie mało trafiony pomysł. Łatwiej w czystości utrzymać gładką powierzchnię. Przy nadmiernej potliwości rąk praktyczniejsze będą rękawiczki do ćwiczeń, które można zwyczajnie wyprać. Swego czasu szukałam takiego drążka dla siebie. Mało który podobał m się pod względem estetycznym – no i wszędzie gąbki! Dodatkowo w mieszkaniu mam wspomniane nakładki na futryny co eliminowało zabezpieczenie takiego drążka śrubą. Tak na marginesie drążek rozporowy według mnie nie powinien wymagać dodatkowego mocowania. Powinien trzymać się samą siłą rozporu.

drążek rozporowy na osłonie futryny

Drążek rozporowy Kettlel u mnie w domu

Znalazłam w końcu produkt, który spełniał moje wymagania. Prosty, porządnie wykonany drążek Kettler, dosyć cienki, bez konieczności zabezpieczenia śrubami. Wszystko fajnie działa, ale pod moim ciężarem. Oczywiście sam drążek wytrzyma moją podwójną masę ale moja futryna już nie. Nakładki mają to do siebie, że pracują, pod wpływem rozporu zaczynają się lekko rozchodzić. Co jakiś czas drążek należy poprawiać ponieważ się trochę osuwa. Nie jest to wada samego drążka, a jedynie konstrukcji futryny. Piszę to jako wskazówkę dla osób, które w domach posiadają takie rozwiązania i nie chcą ich zniszczyć. Przy małej masie ćwiczącego – wybór doskonały, przy większej można zostać z drążkiem w ręku.

Wszystkie wpisy o drążkach do ćwiczeń:

  1. Jaki drążek ścienny wybrać? Jak zamontować?
  2. Jak się nauczyć podciągać na drążku?
  3. Jak się nauczyć podciągać na drążku – część II.
  4. Rodzaje drążków do podciągania.
  5. Jak ćwiczyć brzuch na drążku?
  6. Podciąganie na drążku – rodzaje chwytów.